Škola a inžiniersky prístup

Autor: Igor Chlebík | 6.12.2012 o 12:08 | (upravené 6.12.2012 o 12:49) Karma článku: 11,84 | Prečítané:  518x

Učitelia nám stále štrajkujú a ja ich plne podporujem v ich požiadavkách. Učiteľov si vážim a obdivujem ich, že dokážu pracovať v školstve za takých podmienok aké majú - nízke platy, obrovská zodpovednosť, takmer žiadne ocenenie, ešte si do nich veľa ľudí s chuťou kopne... Je to smutné, ale skutočne vôbec nedomýšľame dôležitosť učiteľskej práce a to, aké náročné povolanie je výchova a vzdelávanie detí.

Počas celého štúdia na univerzite nám bola stále zdôrazňovaná jedna vec - "inžiniersky prístup" - teda to, že okrem klasického "učenia sa" máme sa učiť rozmýšľať "inžiniersky" a máme mať "inžiniersky prístup". Mal som predstavu o tom, čo nám tým chcú učitelia povedať, ale úplne som to pochopil až na záver štúdia, keď som sedel na katedre s vedúcim diplomovky a riešili sme ju, pretože bola navrhnutá na cenu rektora. Nedokázal som pochopiť, čo je na tej mojej práci také zvláštne?!? Však som ju podľa mňa dosť odflákol a mohla byť oveľa lepšia keby som dorobil aj to, čo sa mi robiť nechcelo alebo som nestíhal. Dostal som odpoveď, že v diplomovke bol uplatnený "inžiniersky prístup", má interdisciplinárny charakter a začali sme o tom debatovať.

Škola vás naučí veľa vecí, získate prehľad, naučíte sa rozmýšľať kriticky a v súvislostiach, naučíte sa čítať "medzi riadkami" a to najdôležitejšie - z dostupných čiastkových informácii si dokážete vyvodiť celkový obraz a navrhovať riešenia. Vďaka tomu "inžinierskemu prístupu" vidíte veci, ktoré na prvý pohľad viditeľné nie sú, vidíte príležitosti tam, kde ich iní nevidia. Samozrejme, strašne veľa vecí čo sa naučíte veľmi rýchlo zabudnete, nevyužijete ich v praxi a vyzerá to, že niektoré predmety boli pre vás zbytočné (preto ten názor, že škola nič nenaučí, aj tak všetko rýchlo zabudnete, to dôležité získate až v praxi). Je tu ale jedno veľké ALE. Tým že máte mnoho rôznych predmetov získate veľký prehľad a o mnohých oblastiach musíte vedieť aspoň "zaťať", ak chcete porobiť skúšky a získať titul. Veľa informácií rýchlo zabudnete, ale nezabudnete na ten predmet a hlavne na to, kde informácie môžte neskôr hľadať a keď ich budete potrebovať v praxi, nemáte žiadny problém si konkrétne veci zopakovať a dostať sa tak hneď "do obrazu". A tým že máte prehľad v rôznych oboroch, dokážete skombinovať viac vecí dohromady, aby z toho vzniklo niečo lepšie.

Tá moja diplomovka bola dobrá práve preto, lebo som tam použil veľa predmetov, čo sme na škole mali. Využil som veci z ekonómie, logistiky, operačnej analýzy, boli tam matematické modely, financie, účtovníctvo, programovanie, informačné technológie, ... - jednoducho mala "interdisciplinárny charakter", taký prierez - z každého rožka troška. A ten "inžiniersky prístup" spočíval v tom, že som skombinoval veľké množstvo predmetov a odborov, aby som prišiel k nejakému novému riešeniu. Skúšal som "zľava", "sprava", "od boku", "zo zadu", proste zo všetkých možných uhlov, aby som vyriešil daný problém čo najkomplexnejšie. Čo som si nebol istý alebo som nevedel som odkonzultoval s odborníkmi na iných katedrách a tým tá práca priniesla celkový pohľad na problém a jeho možné riešenia.

K čomu sa chcem dostať v tomto článku? Keď študujete, často si myslíte, že niektoré predmety sú zbytočné a v živote ich nevyužijete. Nadávate na učebnú osnovu, na učiteľov, na systém, kvalitu, na kopec iných vecí. Súhlasím, niektoré veci sú zbytočné a určite je napríklad hlúposť učiť sa naspamäť kvôli skúške kvantum informácií, ktoré za pár dní zabudnete. Ale možno práve tie "zbytočné" predmety pomáhajú študentom získavať ten potrebný rozhľad. Inžiniersky prístup vás má naučiť rozmýšľať, spájať informácie dohromady, z čiastkových informácií vedieť vygenerovať koncové riešenia. Na základnej a strednej škole ide v princípe o to isté, len je to menej sofistikované a "inžiniersky prístup" sa dá nahradiť "prístupom premýšľania". Študent má získať všeobecné vedomosti z rôznych oblastí života, ale škola má hlavne človeka naučiť rozmýšľať, ako tieto vedomosti a znalosti využiť v bežnom živote a praxi.

Škola je pre život nesmierne dôležitá a kvalita vzdelania určuje vyspelosť krajiny. Kvalitu školy najviac ovplyvňuje kvalita jej učiteľov - a keď sú nekvalitní učitelia, je nekvalitná škola aj vzdelávanie. Ak nie sú v školstve vytvorené pre učiteľov adekvátne podmienky, kvalitní ľudia v školstve nezostanú a nájdu si uplatnenie inde.

Minulý aj tento týždeň učitelia štrajkujú a ja ich plne podporujem v ich požiadavkách. Učiteľov si vážim a obdivujem ich, že dokážu pracovať v školstve za takých podmienok aké majú - nízke platy, obrovská zodpovednosť, takmer žiadne ocenenie, ešte si do nich veľa ľudí s chuťou kopne... Je to smutné, ale skutočne vôbec nedomýšľame dôležitosť učiteľskej práce a to, aké náročné povolanie je výchova a vzdelávanie detí.

Okrem vyjadrenia podpory chcem týmto článkom poďakovať všetkým skvelým učiteľom, ktorí vstúpili do môjho života a ktorí ma naučili veľmi veľa. Hlavne používať vlastný rozum a rozmýšľať.

Tento článok nie je politicky motivovaný, je mojim občianskym postojom a vyjadrením podpory učiteľom.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NKÚ sa na kauzu Evka nemusí pozrieť. Lajčáka podržali poslanci parlamentu

Za návrh, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel Najvyšší kontrolný úrad nehlasoval ani jeden poslanec Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.

SVET

Súdy extrémistom neškodia, bránia sa slobodou prejavu

Holandského politika za urážky Maročanov odsúdili bez trestu. Radikáli súdy často využívajú na svoju propagáciu.


Už ste čítali?